Het ultieme stappenplan voor beginnende ondernemers

Yes, het is eindelijk zo ver! Je hebt de stap gemaakt en hebt besloten om voor je zelf te beginnen. Geen baas meer die bepaalt wat je doet en wanneer je dat doet, geen vaste werktijden meer en meer financiële vrijheid. Althans, dat is het doel. Al hoe wel het ondernemen natuurlijk als muziek in de oren klinkt, is dit niet altijd het geval. Natuurlijk hoor je al de mooie verhalen, maar genoeg ondernemingen, zelfs het leeuwendeel, red het niet tot dit niveau. Het is daarom belangrijk om goed vooruit te plannen en alles goed te onderzoeken voor je daadwerkelijk aan de slag gaat. De opstartfase van een beginnende onderneming kan een bedrijf maken of breken. Maar wees niet bang, in dit artikel leggen wij je het ultieme stappenplan uit voor beginnende ondernemingen. 

De stappen in een notendop 

Er zijn verschillende stappen die een beginnende ondernemer dient af te leggen. We hebben ze voor het overzicht op een rijtje voor je gezet. Vervolgens kun je hieronder verder lezen over de specifieke stappen: 

  • Maak een ondernemingsplan 
  • Doe uitgebreid marktonderzoek, zowel online als offline 
  • Doe een doelgroeponderzoek 
  • Als laatste kun je eventueel ook nog een imago onderzoek doen bij bestaande klanten. Meer lezen over een imago onderzoek doe je hier: https://www.factsnapp.com/imago-onderzoek 

Een goede voorbereiding is het halve werk 

Zoals met veel dingen in het leven is een goede voorbereiding het halve werk. In het geval van ondernemen, en zeker in de startfase, is een goede voorbereiding van essentieel belang. Wij raden je dan ook aan om niet te snel te stoppen met je baan, maar eerst alles tot in de perfectie uit te werken.  

Ondernemingsplan, marktonderzoek en je doelgroep in kaart brengen 

Elke startende ondernemer wordt geadviseerd om een ondernemingsplan te schrijven. Zowel vanuit het Kamer van Koophandel alsook vanuit financiers wordt een gevraagd om een ondernemingsplan. Dit is niet zonder reden. In een ondernemingsplan schrijf je jouw plan helemaal uit, breng je jouw concurrenten en doelgroep in kaart en maak je een financieel plan. Met een online marktonderzoek kom je achter of jouw product of dienst kans van slagen heeft.  Een onderdeel van een online marktonderzoek is een doelgroeponderzoek. Weet jij wie je doelgroep is en wat hen bezighoudt? Met een doelgroeponderzoek breng je jouw doelgroep in kaart en kan je bepalen hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken.  Lees hier meer over een doelgroeponderzoek: https://www.factsnapp.com/doelgroep-onderzoek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.