Welke retail trends zijn er in 2022?

Volgens https://itab.com/ hadden vele bedrijven in de retail industrie dit jaar nog moeilijker dan het jaar ervoor. Niet alleen had de industrie te maken gehad met de negatieve gevolgen van de pandemie, maar er waren ook grote veranderingen in het consumentenlandschap die effect hadden. Als we nu kijken naar de opkomende trends in 2022, dan is veel nog onduidelijk. Koopgedrag beïnvloeden met product merchandising is niet meer voldoende, dat is wel duidelijk. Het lijkt wel zo te zijn dat het COVID-19 pandemie wel bepaalde trends voort heeft gezet die meer naar voren zullen komen in 2022. Meer over deze trends lees je in dit blog.

1: bewust consumentengedrag en het milieu

Koopgedrag beïnvloeden met product merchandising wordt nu steeds meer gedaan met een  groener tintje. De huidige generatie van consumenten eist dat bedrijven steeds meer ‘authentieker’ worden en hun belangstelling voor het milieu laten zien. Duurzaamheid moet in alle processen van een bedrijf verwerkt worden en dit wordt dus ook geëist van de retail industrie. Bewust spenderen, oftewel conscious consumerism, is de afgelopen jaren steeds meer en meer toegenomen, aldus https://itab.com/. Dit is mede dankzij klimaatverandering en andere gerelateerde duurzaamheid problemen waarmee de wereld te kampen heeft. Mensen worden steeds bewuster van het feit dat we moeten letten op de planeet waarop we wonen. 

Nu de meeste consumenten meer aandacht geeft aan ecovriendelijke producten, zullen retailers zich hier ook op moeten aanpassen. Daarnaast is het niet genoeg om duurzame producten te maken: bedrijven moeten ook hun acties beter communiceren met de klant. Dit moet uiteraard wel gedaan worden op een manier dat deze ook juist overkomen en dat ze ook oprecht gedaan worden uit het goede hart. En niet omdat het maar moet. De markt voor ecologisch vriendelijke producten wordt ook steeds groter en groter. Denk hierbij aan vegan eten of vegan kleding. Dat wordt steeds populairder en groeit heel snel.

2: hybride retail

In 2022 zullen we er ook vanuit moeten gaan dat we steeds meer online gaan shoppen. Dit houdt in dat retailers naar meerdere mogelijkheden moeten zoeken om hun producten te verkopen. Iets wat nu steeds meer naar voren komt, is ‘hybride retail’: medewerkers die met hun klanten videobellen en adviseren over producten. Het wordt nu steeds normaler voor bedrijven om geen onderscheid meer te maken tussen ‘online’ en ‘offline’ sales kanalen. Koopgedrag beïnvloeden met product merchandising is dus niet meer voldoende wanneer je alleen een van de twee kanalen inzet. Beide zullen tot een hogere omzet leiden, volgens https://itab.com/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *